fredag 26. desember 2008

Feliz Navidad

Naa har jeg vart med paa aa feire spansk jul ogsaa. Siste skoledag for ferien hadde vi ikke vanlig skole, men gikk rundt i gatene og sang for aa samle inn penger til skoleturen. Vi hadde nisseluer, gitar og litt andre instrumenter. Og jeg har altsaa lart meg katalanske julesanger! Etter vi hadde sunget en del gikk vi tilbake til skolen, hvor noen elever holdt konsert for oss andre.
Saa var det endelig ferie!!!
Paa julaften, 24. des, spilte jeg fotballkamp om dagen. Det var skikkelig varmt, og vi satt ute i shorts og t-shorte og spiste chips og brus litt etter kampen. Fikk nesten litt sommerfolelse, selv om det foltes litt feil paa julaften. Etterpaa grillet trenerene og vi spiste middag paa stadionen. Senere gikk jeg ut med Joan Petit paa et lite juleshow som var paa Plazaen. Der hadde de sanger og ting for barn. Jeg var der med Joan slik at foreldrene kunne sove litt. For jul jobber de hele dagene, og sover gjerne 2-3 timer om nettene hvis de er heldige. Saa de er veldig glade for at jul naa er over.
Senere paa kvelden spiste vi middag og danset litt til julemusikk. Barna fikk ogsaa litt gaver. Her har de ikke julenisse, men en annen slags type tradisjon. Det er ett dyr(en tommerstokk malet med oyne og munn) som tryller fram gavene. Mande dager for jul mater barna den, og paa julaften gir den tilbake gaver. De synger sanger og slaar paa denne tommerstokken med noen spesielle pinner. Saa gaar de ut av rommet, og foreldrene legger noen gaver under ett teppe som ligger over tommerstokken. Barna kommer tilbake og slaar litt til for de apner og ser hva som ligger under. Dette gjorde vi sikkert 5 ganger eller noe, til det ikke var mer gaver igjen, men bare noen torket fisk som laa under teppet.
Etter middagen gikk jeg ut med noen venner. Klokka 1 gikk vi til kirka og saag ett skuespill som var lagt til utenfor kirka. Det var ett veldig stort opplegg med baal, og geiter aa honer, for aa prove aa lage en julekrybbe i ekte storelse. De hadde musikk og skuespill, og danset forskjellige danser. Det var en djevel dans med fyrverkeri og flammer, og etterpaa kom en engel svevende ned fra kirketaket. Det var veldig kult aa se. Men veldig kaldt. Med en gang sola gaar bort blir det iskaldt. Etterpaa gikk vi til en bar, men jeg gikk og la meg tidlig, var vel hjemme halv 2.
Den 25 litt utpaa dagen spiste vi god middag, og barna fikk besok av julenissen fra Norge. Etter middagen var jeg saa mett, at jeg tenkte jeg aldri kom til aa orke spise mer. Jeg gikk aa la meg en liten stund. Senere klokken 8 drog vi til Manresa paa kino med barna. Det var en veldig daarlig film, og jeg sovnet halvveis inn i filmen. Da jeg kom tilbake gikk jeg ut med venninnene mine. Det var arrengert en fest i en gymsal eller noe lignende, saa vi drog der.
I dag hadde vi ogsaa lang middag, og middagsbesok, noen familievenner.
Og paa sondag skal jeg til Barcelona med Monica og ungene, og noen venner. Saa det gleder jeg meg til!
Godt Nyttaar alle sammen!

Ingen kommentarer: