tirsdag 9. desember 2008

Nov/Des

Naa nermer jul seg med stormskritt, og jeg merker jeg er virkelig klar for ferie naa. Klar for aa slappe av og ikke gjore noen ting. Selv om jeg maa innromme livet her borte er ikke akkurat veldig stressende. Etter skolen kommer jeg som regel hjem, spiser, ser litt tv eller film, gaar paa kafee med noen venner, og slapper av med familien, og spiser litt mer. Men det blir godt med ferie uansett. Slippe aa staa opp tidlig aa gaa paa skolen. Det blir rart aa ikke feire jul som normalt, i norge med familien. Men jheg ser fram til julen her borte. Mye ny mat og nye tradisjoner.
I det siste har det vart veldig kaldt her borte. Vi har hatt helt opptil -6 grader noen kvelder. Denne helga var det langhelg, og jeg reiste med familien til Tossa. Der spiste vi mye mat, og det er alltid dessert. Paa sondag hadde vi 4 forskjellige desserter. Det har blitt en del kakespising dette aaret ja.
Jeg og Joan gikk tur paa stranda med noen venner av famlien. Vi hadde 15 grader i Tossa, saa det var veldig behagelig temperatur.
Tidligere i uka var jeg, Monica og ungene paa McDonalds i Manresa, og da gikk jeg ut aa handlet litt, og fikk kjopt Prison Breakses.3, saa jeg har sett en del Prison Break i helga ogsaa. Har blitt helt hekta!
Da vi reiste hjem fra Tossa, og kom til Navas var hele byen lyst opp, med julelys i alle gatene. Da fikk jeg skikkelig julestemning. Og naa holder Joan og Joan Petit paa aa pynte oppe i huset ogsaa!
Paa skolen gaar ikke skolearbeidet veldig bra, saa vertfall i matte bor jeg begynne aa gjore litt mer innsats. Naar det gjelder lererene her, er de ikke saa veldig flinke. De elsker aa hore seg selv snakke, og i omtrent alle timene snakker de hele tiden, og forklarer litt paa tavla. Til og med i mattetimene skriver lereren bare ned oppgaver og svar, og forklarer, saa kopierer vi. Ingenting praktisk arbeid. Alle, utenom tysklereren. Paa grunn av henne er tysk timene veldig kjekke. Mitt yndlingsfag her vertfall.
I gymmen er lereren, og elevene veldig opptatt av aa toye ut. De begynner med aa toye ut, springer gjerne 5 min, og fortsetter aa toye. Vi hadde en fleksibiltet test her om dagen, og jeg klarte -1, mens de fleste andre jentene laag paa 30-35. Etterpaa kom lereren bort til meg aa forklarte at toying er utrolig viktig, og at jeg maa toye 2min hver dag, viss ikke kommer jeg til aa bli skadet. Vel, jeg har aldri toyet hjemme, aa aldri vert skadet...
Uansett, i morgen skal vi spille haandball i gymmen, saa det kan jo bli kjekt!
God Jul!!

2 kommentarer:

Maren sa...

Så kjekt me oppdatering Martha! Har allerede hørt någe av dette før eg nå då, men d me uttøying va heilt sprøtt! Har di seriøst en test i gymmen på d? Merkelig! Eg elske lys, og den opplyste byen du va i hørtes koselige ud! Håbe du kose deg masse! Klem<3

Plantehuset sa...

Prison Break e fantastisk. Eg e langt inni sesong 4 nå då, så der e ein del å gleda seg te...sjøl om det har mista møje av Fox River-preget fra sesong 1. Nå e liksom handlingen ein heilt aen.

Men håpe du får ein fine jul og et godt nyttår :)

Takk for fint brev btw, det va koseligt.